Allround Yachting Noord
Nieuwe Haven 4
1619JW Andijk
Awater is in 1972 ontworpen door Sparkman & Stephens (VS)
en in 1973 gebouwd door Royal Huisman Shipyard (NL).
Dit in opdracht van mr. T.C. Chadwick, theehandelaar en
woonachtig in Groot-Brittanië. Het schip is ingetimmerd door
Souters Marine in Cowes, Isle of Wight, het centrum van de Britse zeilwereld.
Awater is een uitzonderlijk zeiljacht met een rijke historie, gebouwd voor snelheid en met oog voor perfectie. Dit maakt haar tot een bijzonder verzamelobject én uiterst capabele oceaanzeiler.
De Awater is het resultaat van de mooist denkbare samenwerking in jachtbouw.
Deze bijzondere one-off racer is ontworpen door Sparkman & Stephens (VS)
en gebouwd door Royal Huisman Shipyard (NL).
Een combinatie die heeft geresulteerd in een reeks unieke, onvervangbare,
inmiddels klassieke zeilschepen in de periode 1965/1980.
Snel, stijlvol, veilig en efficiënt. Schepen die in hun tijd wereldwijd als de
absolute top en avant garde in de zeilwereld golden.
En klasse is niet afhankelijk van tijd. Deze schepen zullen nu en in de toekomst
van zich doen spreken.
De one-off racer is gebouwd voor deelname aan de Admiral’s Cup.
In die tijd was het jacht licht groen van kleur en was haar naam
‘Green Highlander II’. Hoewel het schip vooral in The Solent zeilde,
stond als thuishaven op de spiegel Tighnabruaich, een klein
havenplaatsje in Schotland.
Tussen 1978 en 1980 is het jacht verkocht aan een Amerikaan. Het zeiljacht zo’n tien jaar eigendom is geweest van de New York University Privateers, een onderdeel van de prestigieuze New York Yachtclub. Waarschijnlijk is toen het schip herdoopt tot Privateer.
In 1996 kreeg de Amerikaanse zakenman mr. Paul Callahan (Boston) het jacht in handen. In 2004 is Privateer in Amerika gekocht door Simon de Jong.
Datzelfde jaar is het zeiljacht per dockship 'Super Servant 4' naar Cherbourg gebracht.
In deze Franse havenplaats is zij op 15 juli 2004 om 15.15 uur door de Franse maagd Jennifer LeMaître hernoemd en gedoopt
tot ‘Awater’. Awater is vernoemd naar een van de belangrijkste gedichten in de Nederlandse literatuur.
Via de zuidkust van Engeland, the Isle of Wight, en België,
is zij door zeezeiler Frans van der Wel en de huidige eigenaar
naar Nederland gezeild. De Huisman 42 is terug in het land
van oorsprong.
In 2004-2005 onderging het schip een volledige en intensieve restauratie bij Boenders en Yagra in Hellevoetsluis. Het resultaat is een onderhouden, authentiek en zeewaardig jacht dat de tand des tijds glansrijk heeft doorstaan.
Awater is meer dan een zeiljacht, het is een zeilende geschiedenis met een toekomst voor een zeiler die karakter, klasse en prestaties weet te waarderen.
| Categorie | |
|---|---|
| Referentie | 202506101 |
| Categorie | Zeiljacht |
| Tweede categorie | Klassiek scherp jacht |
| Merk | Huisman |
| Model | S&S 42 |
| Scheepsnaam | Awater (Voorheen: Green Highlander II en Privateer) |
| Ligplaats | |
|---|---|
| Type | In verkoophaven |
| Land | Nederland |
| Breedtegraad | 52.74530300 |
| Lengtegraad | 5.18388300 |
| Algemeen | |
|---|---|
| Status | Beschikbaar |
| Nieuw of gebruikt | Gebruikt |
| Boottype | Zeilboot |
| Bouwjaar | 1973 |
| Laatste refit | 2006 |
| Rompmateriaal | Aluminium |
| Accountmanager | Lars Piscaer |
| Motorisatie kort | Volvo Penta MD17 gereviseerd |
| Website makelaar | www.allroundyachting.nl |
| Afmeting | |
|---|---|
| Lengte | 1280 cm |
| Breedte | 367 cm |
| Diepgang | 215 cm |
| Doorvaarthoogte normaal | 1910 cm |
| Nieuw geleverd | |
|---|---|
| Ontwerper | Sparkman & Stephens, New York US |
| Werf | Royal Huisman Shipyard, Vollenhove NL |
| Bouwnummer | 268 |
| Romp, dek en opbouw | |
|---|---|
| Rompvorm | rondspant |
| Rompkleur | rood |
| Dek en opbouw kleur | wit |
| Dek en opbouw materiaal | aluminium |
| Opmerkingen Dek en opbouw materiaal | licht grijze antislip vlakken |
| Kuip | achterkuip |
| Open Kuip (OK) | |
| Afmetingen en gewichten | |
|---|---|
| Lengte waterlijn | 977 cm |
| Waterverplaatsing | 10900 kg |
| Ballast | 5889 kg |
| Besturing en driftbeperking | |
|---|---|
| Besturing | stuurwiel |
| Plek besturing | buiten |
| Roer | enkel |
| Kiel/zwaard | vaste kiel |
| Ruimtes | |
|---|---|
| Salon | |
| Aankleding | |
|---|---|
| Matrassen | |
| Kussens | |
| Water | |
|---|---|
| Watertank & materiaal | |
| Vuilwatertank & materiaal | |
| Sanitair | |
|---|---|
| Toiletten | 1 |
| Opmerkingen Toiletten | Par pomp |
| Handmatig | |
| Keuken | |
|---|---|
| Kooktoestel & brandstof | |
| Aantal | 3 |
| Oven | |
| Koelkast & voeding | |
| Opmerkingen Koelkast & voeding | Koelbox |
| Motorisatie | |
|---|---|
| Aantal identieke motoren | 1 |
| Opmerkingen Aantal identieke motoren | Gereviseerd |
| Start type | elektrisch |
| Hoofdmotor | |
|---|---|
| Type | binnenboord |
| Merk | Volvo Penta |
| Model | MD17 |
| Serienummer | 20274 |
| Opmerkingen Bouwjaar | Gereviseerd in 2023 |
| Aantal cilinders | 3 |
| Draaiuren | 10 |
| Brandstof | diesel |
| Verbruik | 2 liter/uur |
| Keerkoppeling | |
| Aandrijving | |
|---|---|
| Overbrenging | schroefas |
| Voortstuwing | schroef |
| Opmerkingen Voortstuwing | 2-blads klapschroef |
| Tank | |
|---|---|
| Brandstoftank aantal | |
| Prestaties | |
|---|---|
| Max snelheid | 9 knopen |
| Kruissnelheid | 6 knopen |
| Elektriciteit | |
|---|---|
| Accu | |
| Opmerkingen Accu | 3x service accu + 1x start accu van 2022 |
| Aantal | 4 |
| Acculader | |
| Opmerkingen Acculader | Victron 2022 |
| Dynamo | |
| Walstroom | |
| Walstroomkabel | |
| 12V | |
| 220V | |
| Basishulpmiddelen | |
|---|---|
| Kompas | |
| Moderne elektronica | |
|---|---|
| GPS | |
| Kaartplotter | |
| Merk kaartplotter | Raymarine |
| Radar | |
| Communicatie | |
|---|---|
| Marifoon | |
| Algemeen | |
|---|---|
| Aantal masten | 1 |
| Mast materiaal | aluminium |
| Aantal zeilen | 5 |
| Zeilen materiaal | dacron |
| Opmerkingen Zeilen materiaal | De zeilen zijn recent gewassen en doorgestikt. |
| Groot- en achterzeilen | |
|---|---|
| Grootzeil | |
| Opmerkingen Grootzeil | 35 m2 |
| Trysail | |
| Voorzeilen | |
|---|---|
| Genua | |
| Opmerkingen Genua | 155% 70 m2 |
| Voorzeil rolsysteem | |
| Stormfok | |
| Opmerkingen Stormfok | + Staysail |
| Anker | |
|---|---|
| Ankers & materiaal | |
| Dekuitrusting | |
|---|---|
| Buiskap | |
| Zeerailing | |
| Zwemtrap | |
| Preek- en hekstoel(en) | |
| Overig | |
|---|---|
| Stootwillen, lijnen | |
| Veiligheid | |
|---|---|
| Zelflozende kuip | |